بتن ستون اقتصاد کشور است

دکتر علی اصغر کیهانی

بتن ستون اقتصاد کشور است

پدر صنعت نوین بتن ایران در همایش صاحبان صنعت بتن که به مناسبت روز ملی بتن آماده استاندار در هتل المپیک تهران بر گزار شده بود بتن را ستون اقتصاد کشور بیان کرد و گفت : سر پناه خود را با مصالح غیر استاندار نسازید .

علی اصغر کیهانی گفت : شاید در نگاه اول بتن چیز پیچیده ای نباشد ،ترکیبی از ماسه ،شن و سیمان که وقتی با آب مخلوط می شود بعد از مدت زمانی شروع به سفت شدن می کند اما عیار بتن مقوله ای است که ارتباط مستقیم با مقاومت نهایی بتن دارد .

وی افزود : عیار  بتن توسط یک تیم مجرب از مهندسین آزمایشگاه و تجارب و دانش تولید کننده ساخته می شود ،عیار بتن توسط  مهندسین سازه که کیفیت پروژه برایشان مهم است تایید می شود .

بنیان گذار کارخانجات ایران فریمکو ،اسکلت بتنی ایران و پارس لانه افزود:به طور کلی بین بتن استاندارد و غیر استاندارد مانند حرکت دو سمت یک آهن ربا ست که در یک سمت بعد اقتصادی و در سمت دیگر کیفیت نهایی قرار دارد .

وی گفت : یک پیمانکار شاید از لحاظ اقتصادی تولید بتن در کارگاه خودش را به صرفه تر بداند و به کارگران خود اعتماد کامل داشته باشد ولی پیمانکار دیگر به تولید بتن یکدست در شرایط استاندارد و کنترل شده  برایش مهم است ، چون کیفیت و عمر سا زه براش اهمیت بیشتری می دهد .

کیهانی گفت : بتن غیر استاندارد بعد از مدتی دچار خستگی می شود و مقاومت خود را از دست می دهد و ما شاهد سایش ،ترک و یا سرطان بتن می شویم که در این حالت بتن دیگر نمی تواند وظایف سازه ای خود را به شکل صحیح به جا آورد .

وی در مورد مشکلات این صنعت که هر ساله با آن دست به گریبان است آن را قطعی مکرر برق ودر ادامه کمبود سیمان بیان کرد و گفت : افزایش قیمت سیمان صنعت بتن را در شرایط سخت و خرد کننده ای قرار می دهد و نفس صنعت ساختمان سازی را به شماره می اندازد این در حالی است که با ورود سیمان در بورس کالا مشکلات بتنی ها زیاد شده و مجبورند سیمان را از دلا ل ها خریداری کنند . تمام این تصمیمات غلط برای صاحبان تولید از سوی افراد پشت میز نشینی است که اصلا دغدغه تولید را به خوبی نمی دانند یا اینکه دنبال وارد کردن خسارت به این بخش هستند .

پدر صنعت نوین بتن ایران نقش آزمایشگاهها را در صنعت بتن یک ضرورت بیان کرد و گفت : نقش آزمایشگاه یعنی انجام یک سری تست های استاندارد که مقاومت ، دوام ، و قدرت مبارزه بتن با شرایط خورنده را مشخص می کند این یک ضرورت است که بدانیم رفتار و توانمندی اجزای ساختمان تحت بار هایی که در اثر وزن خود زلزله و دیگر عوامل محیطی به آن وارد می شود چگونه است .

وی افزود : انجام آزمایش های استاندارد مصالح ساختمانی یک ضرورت در مسیر بهبود رویه های حرفه ای ومحصول تولید شده و اطمینان از طول عمر و کار کرد محصول نهایی است .

علی اصغر کیهانی افزود : مردم این روز ها با وجود هوش مصنوعی  و فناوری های نوین به راحتی می توانند در مورد آخرین دستاورد های روز دنیا و تکنولوژی بتن و مصالح ساختمانی استاندارد آگاهی لازم را پیدا کنند ،ما هم به عنوان تولید کننده بتن و فراورده های مصالح ساختمانی وظیفه داریم اطلاعات صحیح را در فضای مجازی و رسانه ها و خبر گزاری ها منتشر کنیم تا آنچه که نیاز است مردم بدانند و از آن استفاده کنند .

وی گفت : در سال ۱۳۹۰برای اینکه رسالت آموزش و استاندارد کردن تولید ، توزیع و مصرف را توسعه دهیم مبادرت به تاسیس دانشگاه علمی کاربردی در جوار کارخانه ایران فریمکو  کردم تا با تدوین رشته های علمی کاربردی مورد نیاز صنعت بتن و اجرای آموزش های کاربردی و تربیت دانشجویان جوان دانش نوین بتن و فراورده های ساختمانی را بیاموزند و در کارخانه آنچه که به صورت تئوری آموختند بتوانند به صورت علمی هم آموزش ببینند و خوشحالم امروز اعلام کنم دانشجویان زیادی از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند و هم اکنون جز اساتید بر جسته کشور در حوزه بتن و فراورده های بتنی فعال هستند .

کیهانی گفت : کار امروز ما حمایت از سازه های مقاوم و تولید مصالح استاندارد است و این راه مهم و دشوار به سامان نمی رسد مگر اینکه همه بخواهند و موانع را از جلوی پای تولید بر دارند . پیشنهاد ما این است که نباید جلوی پای تولید مانع ایجاد کرد ،به خصوص در بخش فرآورده های ساختمانی چون خسارت این بخش سنگین و دودش به چشم مردم می رود .

چهره ماندگار و پدر صنعت نوین بتن ایران افزود : کیفیت اتفاقی نیست و تولید ارزان بی دلیل نیست ، قیمت گذاری دستوری و الزام تولید کنندگان به ارزان فروشی راه حمایت از تولید نیست مخصوصا” در صنعت بتن که کیفیت نهایی بلند مدت مورد نظر است .

وی با انتقاد از ورود سیمان در بورس کالا گفت : ساختار بورس کالا بر اساس رقابت دلال های بورس است و نه رقابت مولفه های شناخته شده تولید و بهره وری علمی ، نظام رقابتی بورس ، یعنی یک فرد دلال ،تقاضای بازار را می داند و قیمت را آنقدر بالا می برد تا کمر تولید کننده و مصرف کننده نهایی خرد بشود .

بنیانگذار کارخانجات ایران فریمکو ،اسکلت بتنی ایران و پارس لانه وجدان کاری و صداقت در تولید را مهمترین مولفه بیان کرد و گفت : کاهش غیر استاندارد مصرف سیمان در واحد حجم بتن و استفاده از افزودنی های بی کیفیت در بتن برای تولید ارزان ، میزان مقاومت و استقامت بتن را پایین می آورد و این یعنی بازی با جان و مال مردم ، تولید نامناسب و غیر استاندارد یعنی بتن کم دوام که به طور مستقیم موجب تلف شدن سرمایه ملی می شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *